Utlandssvenskar rasar mot Ikea
Ett ställe där debatten tagit ny fart är facebookgruppen Bring real food back to Ikea Swedeshop. Där framför allt svenskar i utlandet som är upprörda. Sara Goldberger skriver där att hon har kontaktat Svensk Dagligvaruhandel och Thomas Svaton för att samarbeta. Sajten visit.sweden.com har publicerat ett långt inlägg som framhåller betydelsen som matavdelningarna har för kedjans expansion i utlandet. "De senaste 20 åren har sett en explosionsartad utveckling av Ikea och man har öppnat ungefär 15 varuhus per år globalt. En expansion som varit möjlig till stor del tack vare denna odefinierbara ”svenskhet” som bl.a. den svenska maten har har varit en starkt bidragande orsak till", skriver Sara Goldberger i sitt inlägg på visit.sweden.se. På svd.se säger signaturen Biet: "Oklokt av Ikea att applicera samma strategi på matvarorna som på möbler och annat. Det här luktar principbeslut taget på hög nivå av personer som inte riktigt förstår marknadsföring. Kanske en tidig signal på att Ikea börjat förlora gehöret i slutet av Ingvars era."