23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Dagens Handel
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Mjuka djur bidrar till utbildning

I dag startar IKEAs Mjukdjurskampanj där tio kronor per mjukdjur går till UNICEF och Rädda Barnen. Målet i år är att samla in 110 miljoner kronor.

Sedan starten 2003 har IKEA genom sina kunder samlat in 317 miljoner kronor till projekt som stöder barns utbildning i ett fyrtiotal länder. Kampanjen inleds i dag på IKEA varuhus över hela världen. - Tio kronor räcker till pennor och skrivböcker åt fem barn, så varje sålt mjukdjur gör skillnad. Jag har goda förhoppningar om att vi når målet på 110 miljoner i år, säger Peter Agnefjäll, VD IKEA Svenska Försäljnings AB. Intäkterna från årets kampanj går för Rädda Barnens del bland annat till att stärka handikappade barns rättigheter i Bangladesh, både ekonomiskt och socialt, samt andra projekt i Burma, Kambodja, Kina, Indonesien och Litauen. UNICEF ska ge barn inom programmet Schools for Africa - Burkina Faso, Etiopien, Madagaskar, Mali, Mocambique, Niger, Sydafrika - en kvalitativ grundskoleutbildning och livsviktig kunskap om hur man minskar risken att smittas av hiv.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.047