23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Dagens Handel
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Kritik mot Icas kompispriser

Konsumentombudsmannen vill ha bevis på att Ica genomfört de prissänkningar som Ica Sverige marknadsfört.

Det var vecka 17 som Ica-koncernen gick ut med en av sina största reklamkampanjer någonsin och där Ica-koncernen utlovade den största prissänkningen någonsin på 400 av Icas egna varor. Prissänkningskampanjen kallades ”kompispriser”. Enligt Matvarupriser.se har Ica-handlarna dock varit fria att sätta priserna på varorna. Det har gjort att konsumenterna riskerar att gå miste om de prissänkningar som Ica lovat i kampanjen. Nu har KO underkänt Icas skrivelse efter att KO tidigare krävt ett yttrande i ärendet. KO vill nu att Ica ska redovisa och bevisa att den prissänkning Ica marknadsfört ut mot konsument verkligen ägt rum. I snitt ska prissänkningen vara 10 procent på 400 varor. - En del varor kan sänkas med mer andra med mindre. Men uppskattningsvis blir sänkningen på de utvalda varorna runt 10 procent, förklarade Jenny Egeland, pressekreterare på Ica koncernen i en tidigare intervju med Matvarupriser.se. Konsumentverket/KO har konstaterat att det i flera butiker, och för en stor andel av de aktuella varorna, varit små prissänkningar på cirka 2-5 procent. Detta kan, enligt Konsumentverkets/KO:s mening, inte anses vara väsentliga prissänkningar. Myndigheten anser således att den påtalade marknadsföringen är vilseledande.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.092|instance-web01