23948sdkhjf

Världen bortom priskrigen

Våga vidga vyerna och våga se bortom priskriget. Det uppmanar Mats Wallin handlarna, och nämner Apple store och Hollister som två förebilder.

Detaljhandeln i Sverige har i princip kört fast i ett enda marknadsföringsspår. Trots de senaste 15 årens oavbrutna ökningstal så kör man fortfarande med fantasilös utbudsreklam, kampanjpriser och rabatter. Hur ska man komma ur det spåret? I och med det svajiga detaljhandelsläget lär kommersen knappast gå av sig självt. Konkurrensen ökar dessutom för de flesta branscher, och ideligen kommer nya koncept in på marknaden. Bara inom sportbranschen har vi i höst sett Usports och franska Decathlon öppna stora enheter. Inom hemelektronik fortsätter satsningarna från Mediamarkt och Elgiganten på nya megabutiker. Men vidga vyerna, det finns en värld bortom priskrigen och utbudsreklamen. Låt dig inspireras av koncept som tänker tvärtom, där ord som utbudsreklam och kampanjpriser knappast existerar, som i stället satsar på butiksmiljön och där man lyfter personalen genom att utnämna alla sina säljare till den främsta USP:en (unique selling proposition) tillsammans med de påkostade butikskoncepten. Apple store gör det. Satsningen på butikerna är enorm, med den unika glasarkitekturen och den spännande trappkonstruktionen. Varorna tonas ned, man säljer i stället idéer och livsstil. De stora ytorna används till stationer där konsumenten kan testa produkterna. I föreläsningslokalerna kör man kontinuerligt entimmesseminarier. För att inte tala om den höga servicenivån. Trots de generösa ytorna finns det ingen butikskedja i världen som kommer upp i samma höga försäljning och lönsamhet per kvadratmeter som just Apple store. Abercombie-gruppen är också intressant. En av familjemedlemmarna, Hollister, har två butiker i Sverige – i Täby centrum och i Gallerian i Stockholm, vilka måste ha kostat skjortan att bygga. Butikerna påminner om en amerikansk västkustvilla med flera olika rum. Enda logiken är att kläder för killar och tjejer finns i separata rum. Belysningen är dämpad – allt för att bidra till en större upplevelse. Personalen är trevliga; de är unga (butikerna vänder sig till en ung kundgrupp) och samtliga är snygga och inspirerande. Den personliga servicen och Hollisters nyskapande och annorlunda butikskoncept bidrar till att målgruppen snackar sinsemellan om kedjan – word of mouth är ju faktiskt den allra bästa reklamen där kunderna blir företagens främsta marknadsförare. Apple store och Abercombie finns ännu inte i Sverige, men snart. Hollisters två Stockholmsbutiker fungerar utmärkt som inspirationsgivare. Våga prova något nytt, våga skapa en attityd där ni samarbetar med era kunder och låter de bli era marknadsförare. Mats Wallin konsult, Unlimited communication

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.141