23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Dagens Handel
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Sverige lyfter den nordiska e-handeln

Snabba leveranser och många utlämningsställen bidrar till att många svenska e-handelsföretag får en stor andel av sin totala försäljning från övriga Norden. Det framgår av den senaste e-barometern.

E-barometern för fjärde kvartalet 2011, som är framtagen av Posten, i samarbete med Svensk distanshandel och HUI research, visar att många svenska e-handelsföretag får en relativt stor andel av sin totala försäljning från övriga Norden. Fyra av tio svenska e-handelsföretag anger Norge som sin största utlandsmarknad. På andra och tredje plats kommer Finland och Danmark, som 23 respektive 15 procent har som största utlandsmarknader. En viktig förklaring är att snabba leveranser och många utlämningsställen sänker konsumenternas trösklar. – Det stora flertalet av alla svenska e-handelsföretag är små och fokuserar primärt på Sverige. Men steget utomlands behöver inte vara långt. Ett väl fungerande nordiskt distributionsnät ger stöd och öppnar en större marknad utan att det kräver stora extra resurser. De flesta nordbor har inga problem med att handla från en sajt på svenska, säger Arne Andersson, Postens e-handelsexpert.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.125