23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Dagens Handel
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Oriflame fälls för reklam

Reklamombudmannen, RO, har fällt kosmetikaföretaget Oriflame för könsdiskriminerande reklam.

I Oriflames produktkatalog där företaget gör reklam för varor för bland annat hudvård och kosmetika, visas en flicka och en pojke i åttaårsåldern. Flickan är klädd i tyllkjol och dansar balett medan pojken står med armarna i kors och har snickarbyxor på sig. Bakom flickan syns en illustration av Askungen och bakom pojken verktyg med skiftnyckel och tång. Opinionsnämnden anser att reklamen är köns­diskriminerande och ger en stereotyp syn på köns­rollerna. ”Oriflame är ledsen att dessa katalogsidor uppfattas som könsdiskriminerande. Layouterna är framtagna för att illustrera de Disneykaraktärer som ”står bakom” dofterna (i förevarande fall ”Cinderella” och ”Cars”)”, står det på RO:s hemsida.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.142|