23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Dagens Handel
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Få prisändringar på nätet

Konkurrenternas prissättning är den vanligaste orsaken till att e-handlare ändrar sina priser. Få ändrar priset på grund av varornas popularitet.

En enkät som e-handelsspecialisten Enferno har genomfört bland 50 svenska e-handlare presenterade under konferensen Nordic ecommerce summit i veckan. Den visar att 81 procent av alla tillfrågade e-handlare tittar på konkurrenters prissättning när de sätter pris medan 39 procent av e-handlarna justerar priser på grund av varors popularitet. En majoritet av e-handlarna, 60 procent, anger att de endast justerar priserna på varor månadsvis eller ännu mer sällan. 24 procent justerar priserna veckovis medan 10 procent svarar att de aldrig justerar priser sedan de är satta. – Det finns en stor potential för många e-handlare om de blir mer snabbrörliga i sin prissättning, både uppåt och nedåt i pris, som kan resultera i såväl högre försäljning samtidigt som marginalen kan förbättras, säger Niclas Heurlin, senior partner på Enferno.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.156