23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Dagens Handel
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Kritik mot H&M-reklam

H&M:s senaste bikinireklam får hård kritik från Cancerfonden. De reagerar mot de "oerhört solbrända" modellerna.

I en debattartikel i DN skriver Cancerfondens generalsekreterare Stefan Bergh och Yvonne Brandberg från Cancerfondens forskningsnämnd att klädjätten befäster ett skönhetsideal som är livsfarligt. "Varje år drabbas mer än 40.000 personer i Sverige av någon form av hudcancer. Malignt melanom, den allvarligaste typen av hudcancer, beräknas i år leda till cirka 500 dödsfall. Att antalet fall av malignt melanom har ökat kraftigt sedan senare delen av 1990-talet, visar att vi svenskar solar allt mer. Det är en utveckling som vi på Cancerfonden ser mycket allvarligt på. Vi har därför lagt ännu mer resurser på det preventiva arbetet i syfte att, genom kampanjer och information, få alla i Sverige att förstå riskerna med att sola för mycket" skriver man i debattartikeln och avslutar: "Det är sorgligt att skriva, men H&M kommer genom sin senaste reklamkampanj, förutom att sälja baddräkter, bidra till att allt fler förlorar livet i hudcancer".

BREAKING
{{ article.headline }}
0.079|instance-web02