Mekonomen lanserar nya affärsområden
Mekonomens koncernchef Håkan Lundstedt förklarade för journalister och analytiker att den underliggande marknaden just nu är lika svag som under 2008, och att det därför är läge för Mekonomen att ta marknadsandelar. - Bilglas är ett nytt affärsområde, berättar Mekonomens vice vd Marcus Larsson. Segmentet har vuxit på senare år i takt med att fler kommuner slutar salta vintervägar och i stället halkbekämpa med sand. - Stenskotten ökar, säger han. E-handel är ett annat nytt område. E-handelsansvariga Alexandra Prusic berättar att Mekonomen arbetar med att skapa en ny hemsida med integrerad e-handel. - Enligt våra egna konsumentundersökningar finns en stort intresse för att köpa bildelar på nätet, säger hon. Mekonomens ambition är att bli största e-handlare på bildelar i Norden. Sortimentet kommer att ligga på 70 000 artiklar. Skruvat.se är största e-handelskonkurrent. De omsätter 67 miljoner. En tredje nyhet för året är försäkringar. Mekonomen kommer att erbjuda paket av bil- och hemförsäkringar. I Norge har en assistansförsäkring lanserats och den har varit så framgångsrik att den också ska lanseras i Sverige.