23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Dagens Handel
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Mognare modeller ökar köpviljan

Icke-trådsmala modeller i reklamen ökar kvinnors lust att shoppa. Helst ska modellerna också vara i samma ålder som kvinnan som läser annonsen.

Det visar en avhandling som nyligen presenterats i Cambridge av forskaren Ben Barry. Kvinnor ökar sin konsumtionsvilja med hela 200 procent när de modeller som visas i annonserna är i deras egen storlek enligt hans forskning, berättar SvD Näringsliv. De gängse, trådsmala modellerna minskar däremot shoppingviljan med 60 procent i snitt. På motsvarande sätt triggade modeller i samma ålder som reklambetraktaren hennes köplust. Den positiva bieffekten var också att synen på den egna kroppen påverkades positivt, när rekalmkvinnorna var i mognare ålder och något större storlekar. Undersökningen är gjord på 2 500 amerikanska och kanadensiska kvinnor mellan 14 och 65 år.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.094|