23948sdkhjf

Fri frakt kan äventyra lönsamheten

Löfte om snabba leveranser och fri frakt kan vara ett sätt att locka kunder att göra köp på nätet. Men det kan också slå hårt mot lönsamheten.

I den tuffa konkurrensen om kunderna på nätet är det många företag som lockar med både snabba leveranser och gratis frakt. Men föreläsarna på Scandinavian e-business camp, som arrangerades i förra veckan, var tveksamma om det håller i längden. – Skobranschen är mest drabbad av fenomenet, säger Simon Saneback på konsultföretaget Brightstep. Skor är en vara som kunderna gärna vill prova, och några av de större skobutikerna på nätet erbjuder kunderna att beställa fraktfritt, för att få dem att våga handla. Men Simon Saneback är kritisk till det. – Det är ett par jättar som köper omsättning på så sätt, men de har inte lönsamhet på verksamheten. Hans råd till butiker som fortsätter ta betalt är att konkurrera med andra medel, exempelvis att vara personliga.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093