23948sdkhjf

Synsam förlorade mot Smarteyes

Smarteyes vann över Synsam i Marknadsdomstolen, som förbjuder Synsam att använda uttryck som "bäst i test" eller "bästa produkterna" om man inte kan visa att så är fallet. Men även Smarteyes beläggs med förbud att marknadsföra prisjämförelser.

För drygt ett år sedan lämnade optikkejdan Smarteyes in en stämningsansökan mot Synsam till Marknadsdomstolen. Smarteyes menade att konkurrenten använde vilseledande marknadsföring. Det var bland annat ett test som Synsam beställt från Testfakta som Smarteyes reagerade på, eftersom testet användes för att marknadsföra andra varor än de som testades. I tisdags kom Marknadsdomstolens dom, där man förbjuder Synsam vid vite av en miljon kronor att använda uttryck som "bäst i test", om så inte är fallet. Dessutom förbjuds optikkedjan att använda påståenden som "bästa kompetens som marknaden kan erbjuda" och "bästa produkterna", om man inte kan bevisa att så är fallet.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.084