23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Dagens Handel
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Sociala medier driver konsumtion

Hushållens köputrymme har ökar kraftigt på senare år. Nu är det inte mer pengar i plånboken utan snarare stimulans från sociala medier som driver på varumärkens försäljning.




Utnyttjar möjligheterna



Det ökade köputrymmet gör att stimulanser i form av exempelvis skattesänkningar har liten effekt på varumärken. Det anser en majoritet av de marknadschefer som intervjuats i mediekoncernen Stampens senaste Marknadschefsindex. Enligt undersökningen uppger 4 av 10 marknadschefer att försäljningen påverkas i hög grad när medier som Facebook, Twitter, Familjeliv och olika bloggar skriver om varumärket. 8 av 10 marknadschefer uppger att varumärkets eget agerande i sociala medier påverkar försäljningen. Endast en av fyra marknadschefer anger att de tror att skattelättnader skulle påverka försäljningen i hög grad. Slutsatsen av Marknadschefsindex är att svenska marknadschefer numera planerar och agerar konsekvent för att utnyttja de sociala mediernas möjligheter. De håller också en beredskap för att bemöta kritik mot varumärket som kan spridas i sociala medier.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.109