23948sdkhjf

Medvind för snabbväxande Kjell & company

30-40 nya butiker de kommande fyra åren och kraftigt ökad vinst. - Vi har en otrolig medvind just nu. Under våren har vi till och med accelererat ytterligare och det är fantastiskt i den här hårt konkurrensutsatta branschen, säger tf vd Mikael Dahnelius på Kjell & company.
Den senaste 12-månadersperioden har kedjan sålt för 730 miljoner kronor exklusive moms, jämfört med 643 miljoner året dessförinnan. Resultatet för 2011 steg från 21,2 miljoner kronor till 38 miljoner kronor. Årets första kvartal var det bästa någonsin. Under senvåren och början på sommaren har ökningstakten ytterligare snabbats på. – Det handlar inte om några konstigheter. Vi gör det vi alltid gjort: säljer tillbehör till hemelektronik, med bra service och bra varor. Vi säljer inte kapitalvaror som tv-apparater och branschglider inte heller genom att ta in chips i sortimentet, säger [ Mikael Dahnelius ]. I augusti öppnar Kjell & Company flaggskeppsbutik på Hamngatan i Stockholm. Det blir kedjans 18:e butik i Stockholm, granne med H&Ms flaggskepp. – Hamngatsbutiken blir vår största butik till ytan, den kommer att vara lite fräckare än de andra och ha fler varor att plocka ute i butiken. Men grundkonceptet ”över-disk” är det samma, säger Mikael Dahnelius.

Växer snabbt

I år ska Kjell & Co öppna tio nya butiker. Ökningstakten ska vara ungefär den samma från och med i år och fyra år framåt enligt planen. Kedjan har idag 61 butiker. Tidigare var målet att ha totalt 65 butiker, ett antal som justerats upp rejält och nu ligger uppe på 100. – Under senaste året har vi etablerat oss på mindre orter, som Ystad, Karlskrona, Östersund, Luleå och Trollhättan - lägen som vi tidigare valt bort. Och det har visat lyckosamt, säger Mikael Dahnelius. Mikael Dahnelius beskriver hur det finns plats för fler av kedjans butiker både i Stockholms innerstad och ytterområden och hur kedjan i Göteborg är ”underrepresenterat” eftersom det varit svårt att hitta rätta butikslägen där. – Men nu får vi erbjudande om lägen som vi tidigare inte ens kunnat drömma om. Vi får till och med säga nej till vissa och nyckelpengarna, som var ett stort bekymmer för 5-6 år sedan, är nu helt borta, säger Mikael Dahnelius.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063