Svenska streetwearföretaget WeSC hör till dem som drabbas. Italien är den marknad där märket säljer flest plagg och gör det genom 400 butiker. I senaste kvartalsrapporten har man satt av 5 miljoner kronor för osäkra kundfordringar i södra Europa. – Det är en osäker situation, bekräftar Theodor Dalenson, WeSC:s styrelseordförande. Men några drastiska förändringar har vi inte känt av det senaste halvåret, det skulle vi ha märkt på våra förordrar. Han talar om att betalningstiderna från kunder i södra Europa sedan lång tid tillbaka varit längre än från kunder längre norrut. Panos Papadopoulos, vd och grundare av badklädesföretaget Panos Emporio, har sedan många år tillbaka ett stort antal kunder i både Italien, Grekland, Spanien och Portugal. Hans verksamhet har dock klarat att styra undan krisen. – Vi säljer mot förskottsbetalning, och har främst stora aktörer, som varuhus, bland våra kunder. Dessutom förutsåg jag krisen i Grekland redan 2009, i en intervju på grekiska tv-nyheterna. Så vi var förberedda. Läs mer i veckans nummer av Dagens handel. http://etidning.dagenshandel.se/ Prenumerera på e-tidning
eller papperstidning här