23948sdkhjf

Europakris slår mot detaljhandeln

De ekonomiska problemen i södra Europa ställer till det för svenska exportörer. De kan helt enkelt ha svårt att få betalt av småbutiker som dominerar Sydeuropas detaljhandel. Men i krisen kommer också nya möjligheter för den som kan hålla sig framme.
Svenska streetwearföretaget WeSC hör till dem som drabbas. Italien är den marknad där märket säljer flest plagg och gör det genom 400 butiker. I senaste kvartalsrapporten har man satt av 5 miljoner kronor för osäkra kundfordringar i södra Europa. – Det är en osäker situation, bekräftar Theodor Dalenson, WeSC:s styrelseordförande. Men några drastiska förändringar har vi inte känt av det senaste halvåret, det skulle vi ha märkt på våra förordrar. Han talar om att betalningstiderna från kunder i södra Europa sedan lång tid tillbaka varit längre än från kunder längre norrut. Panos Papadopoulos, vd och grundare av badklädesföretaget Panos Emporio, har sedan många år tillbaka ett stort antal kunder i både Italien, Grekland, Spanien och Portugal. Hans verksamhet har dock klarat att styra undan krisen. – Vi säljer mot förskottsbetalning, och har främst stora aktörer, som varuhus, bland våra kunder. Dessutom förutsåg jag krisen i Grekland redan 2009, i en intervju på grekiska tv-nyheterna. Så vi var förberedda. Läs mer i veckans nummer av Dagens handel. http://etidning.dagenshandel.se/ Prenumerera på e-tidning
eller papperstidning här
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.11