23948sdkhjf

Inne med outdoor

Det går bra för sportbranschens outdoorsegment just nu. Men shoppingtrender går i cykler och frågan är vilken som blir nästa framgångsbransch.
Det är inne att satsa på sig själv, på sin hälsa och att röra på sig - helst ute i naturen. Det går bra för sportbranschen överlag, men speciellt hett är outdoorsegmentet. Allt fler ägnar sig åt både extremsporter och fritidsaktiviteter som kräver speciell utrustning. Och handeln hänger på, både specialinriktade fackbutiker, stora sportbutikskedjor och näthandlare märker ett uppsving för jakt-, fiske-, fritids- och extremsportsprodukter. Det är många som vill vara med och dela på kakan, och konkurrensen hårdnar även inom outdoorsegmentet, precis som det tidigare gjort för sportbranschen i alllmänhet.

Även om det emellanåt känns som om detaljhandeln går på sparlåga just nu, så spenderar svenska konsumenter i realiteten mer pengar i stort sett varje månad på shopping än vad de gjorde samma månad förra året. De månader som detaljhandelsförsäljningen minskar så beror det ofta på kalendereffekten, exempelvis på att antalet heldagar inte är lika många de olika åren. Det talas ibland om en konsumtionströtthet men sanningen är nog den att det är vissa branscher som uppfattar att konsumenterna har blivit mindre intresserade av att shoppa, medan andra märker ett visst uppsving.
Ett par år tillbaka handlade det mycket om mode och accessoarer. Unga bloggtjejer triggade varandra och andra att lägga så mycket som möjligt på nya kreationer, exklusiva skor och dyra handväskor. Modebranschen är en av de som har det tuffast just nu - inte för att konsumenterna inte längre behöver nya kläder och skor utan för att det är mer trendigt att lägga pengarna på andra saker.

Ett annat år var det köken som skulle rustas, med allt vad det innebar av inte bara ny köksinredning utan också nya vitvaror, hushållsapparater, köksprylar och matchande glas och porslin. Både järn- och byggbranschen och heminredningsbranschen går på sparlåga nu.
Shoppingvanorna och konsumtionstrenderna kommer att fortsätta förändras, det går i cykler. Det som är inne att shoppa idag kommer att ersättas av annat. Just nu är det sporthandeln som kan dra nytta av trenderna. Vilken bransch blir det härnäst?
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078