Inne med outdoor
Det går bra för sportbranschens outdoorsegment just nu. Men shoppingtrender går i cykler och frågan är vilken som blir nästa framgångsbransch.
Även om det emellanåt känns som om detaljhandeln går på sparlåga just nu, så spenderar svenska konsumenter i realiteten mer pengar i stort sett varje månad på shopping än vad de gjorde samma månad förra året. De månader som detaljhandelsförsäljningen minskar så beror det ofta på kalendereffekten, exempelvis på att antalet heldagar inte är lika många de olika åren. Det talas ibland om en konsumtionströtthet men sanningen är nog den att det är vissa branscher som uppfattar att konsumenterna har blivit mindre intresserade av att shoppa, medan andra märker ett visst uppsving.
Ett par år tillbaka handlade det mycket om mode och accessoarer. Unga bloggtjejer triggade varandra och andra att lägga så mycket som möjligt på nya kreationer, exklusiva skor och dyra handväskor. Modebranschen är en av de som har det tuffast just nu - inte för att konsumenterna inte längre behöver nya kläder och skor utan för att det är mer trendigt att lägga pengarna på andra saker.
Ett annat år var det köken som skulle rustas, med allt vad det innebar av inte bara ny köksinredning utan också nya vitvaror, hushållsapparater, köksprylar och matchande glas och porslin. Både järn- och byggbranschen och heminredningsbranschen går på sparlåga nu.
Shoppingvanorna och konsumtionstrenderna kommer att fortsätta förändras, det går i cykler. Det som är inne att shoppa idag kommer att ersättas av annat. Just nu är det sporthandeln som kan dra nytta av trenderna. Vilken bransch blir det härnäst?