23948sdkhjf

Birsta får turistinformation

En ny turistinformation i externhandelsområdet Birsta utanför Sundsvall ska locka nya turister till kommuner i regionen.
I dag öppnar den kommungemensamma turistinformation i Birsta City. Satsningen är ett samarbete mellan åtta kommuner i regionen; Sundsvall, Timrå, Ånge, Örnsköldsvik, Härnösand, Sollefteå, Kramfors och Nordanstig. Tanken är att turistinformationen ska vara bemannad varje dag hela sommaren mellan 10.00 och 20.00. - Det är jätteroligt att åtta kommuner kan göra en sådan här gemensam satsning. Jag är övertygad om att det kommer att stärka turistnäringen både i de enskilda kommunerna och i regionen som helhet, säger Anita Öberg, vd på Näringslivsbolaget i Sundsvall. Kommunerna har skrivit på ett hyresavtal med Birsta City fram till och med 2014. Informationen framför allt ska vara bemannad under högsäsong. - Det här känns som ett fräscht och modernt sätt att visa upp våra destinationsområden och jag har mycket stora förhoppningar på det här gemensamma och rätt unika initiativet, säger Peter Holmqvist som är tillväxtchef i Örnsköldsviks kommun. I Birstaområdet finns bland annat Birsta City med 90 butiker, Ikea och Tema Sportia som tillsammans drar över 18 miljoner besökare per år. Nästan 7,5 miljoner av dessa är externa besökare. - Det säger sig självt att det är ett perfekt ställe för att marknadsföra vår vackra region. Vi ska vara där folk finns helt enkelt, det är det som utmärker en god service, avslutar Anita Öberg.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.057