De färgstarka hörlurarna Urbanears är svenska Zound Industries "juvel i kronan". Och framgång: bolaget dubblar sina intäkter från 120 miljoner kronor 2010 till 252 miljoner kronor 2011, berättar affärstidningen Di.se. Resultatet ligger på 12 miljoner kronor. – Det känns fantastiskt att vi på så kort tid nått ut till kunder i 92 länder med fyra olika varumärken, säger koncernchef Konrad Bergström som grundade Zound Industries 2008 tillsammans med sju entreprenörer till tidningen.
Kan gå till börsenBolaget samarbetar med Apple som säljer hörlurarna i sina butiker. Zound Industries har också vunnit en rad priser de senaste året. - Vi siktar mot att vara ett modebolag trots att vi är ett elektronikföretag i grunden, säger Konrad Bergström och förutspår fortsatt stark tillväxt: - Vi växer i linje med vår målsättning om en omsättning på 370 miljoner kronor för helåret 2012, säger han till tidningen och utesluter inte en börsintroduktion på sikt. - Vi har pengar i kassan och ser ingen anledning att gå till börsen nu. Men om vi kommer på en ny storsatsning som kostar pengar är det ett alternativ som vi kommer att överväga.