23948sdkhjf

Hård konkurrens om sommarglassen

En kall vår följd av dåligt juniväder har gjort det tufft för svenska glassföretag. Samtidigt hårdnar konkurrensen mellan klassiska glassmärken och dagligvarujättarna.
– Försäljningsnedgången ligger på 15-17 procent mot budgeterat, säger [ Per Stenström ], ordförande i Svenska Glassföreningen och vd för Sia Glass, till radions Ekot som ägnat en del av sin sändningstid åt den svenska glassmarknaden. Vårens väder gjorde att det tog tid för svenskarna att komma in i sina glassrutiner. Juni blev inte bättre. – Det har varit otroligt mycket regn och kyla och det gynnar inte glassförsäljningen, speciellt inte pinnglass och strutglass, konstaterar Per Stenström. Svenskarna är världens tredje mest glassätande folk. Och det är GB Glass, ägt av Unilever, som står för ungefär halva den svenska marknaden, berättar Ekot. Största konkurrenterna är Sia Glass och Triumfglass, båda familjeägda. – Konkurrensen är stenhård bolagen emellan. Det är inte lätt att slåss mot ett av världens största livsmedelsbolag, Unilever, som har väldigt mycket kapital att sätta in i marknadsföring, säger [ Martin Hesselgren ], marknadschef på Triumfglass.

Svenskarna äter färre glassar

Sedan början av 90-talet har glasskonsumtionen sjunkit med omkring en fjärdedel i Sverige. Samtidigt har dagligvaruföretag som Coop, Ica och Axfood allt mer börjat sälja glass under egna varumärken. De etablerade glassbolagen möter den nya marknaden på olika vis. Triumfglass producerar till exempel glass till livsmedelsbutikernas egna märken trots att marginalen då blir lägre. – Det är en intressant paradox att kunden också blir en konkurrent, säger Martin Hesselgren till radion. Sia glass gör det inte, än så länge: – Men det kanske är något vi måste göra på sikt, säger Per Stenström till Ekot.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.065