Mer taxfreeshopping på flygplatserna
Nu får svenskarnas flygplatsshopping ett nytt ansikte. Swedavia och The Nuance Group lanserar ett nytt koncept. - Det handlar om stora investeringar och förnyelser, resenärerna kommer att uppleva flygplatshandeln på ett nytt och inspirerande sätt, säger Swedavias marknadsdirektör Michael Persson Gripkow.
De närmaste tolv månaderna kommer tio butikerna på Swedavias flygplatser runt om i Sverige att få nytt utseende och ett uppgraderat utbud.
Större utbud
Swedavias marknadsdirektör Michael Persson Gripkow talar om ett nytt taxfreekoncept särskilt anpassat till Skandinavien. Exakt vad det handlar om vill han inte avslöja än men talar om ett nytt sätt att exponera:
- Det handlar mer om känslan i butikerna, än om enskilda nya varumärken. Resenärerna kommer att märka en markant skillnad.
Avtalet med The Nuance Group förlängs till 2018 och innebär att The Nuance Group fortsätter att driva butiker på Stockholm Arlanda Airport, Göteborg Landvetter Airport, Malmö Airport, Bromma Stockholm Airport, Visby Airport, Umeå Airport, Luleå Airport och Åre Östersund Airport.
Flygplatshandel på nätet
Först ut med förnyelsen blir Landvetter där en helt ny ”walk through” -freebutik invigs 16 juli i utrikesterminalen. Stora förbättringar planeras också på Stockholm Arlanda Airport terminal 2, 4 och 5.
Michael Persson Gripkow vill heller inte säga om några nya varugrupper blir aktuella för flygplatshandeln.
Idag kan inte svenska resenärer e-handla i samband med besöket i sin taxfreebutik. Den lösningen finns däremot i Zürich The Nuance Groups butiker. Vid utresan kan resenärer besöka taxfreeshoppen, lägga en nätorder som sedan avhämtas vid ankomst.
av: Ylva Åkesson