Ullaredsturisten - prisjägare och upplevelsetörstare
Den som åker till Gekås Ullared jagar bara låga priser, kunde man tro. Men nu visar forskningen att det finns två sorters Ullaredsbesökare: prisjägarna och de som jagar lustfyllda shoppingupplevelser.
Shoppingturism har blivit en viktig inkomstkälla för många destinationer. I genomsnitt räknar man med att turister lägger cirka 30 procent av sin resekassa på shopping och drygt var tionde detaljhandelskrona kommer från turismen (Svensk Handel, 2012).
Ullared med lågprisvaruhuset Gekås räknas idag till Sveriges mest besökta shoppingdestination och tar årligen emot cirka 4,5 miljoner besökare. Genomsnittsbesökaren på Gekås Ullared är en kvinna på 43 år som lever i ett hushåll med tre personer och besöker Gekås två gånger per år. Hon har rest 23 mil enkel resa, där maken körde bilen och hon handlar för 3 600 kronor.
Christine Lundberg forskar vid Etour vid Mittuniversitetet. Tillsammans med forskare från Högskolan i Borås har hon studerat shoppingturisters upplevelser från och motiv till att åka till Ullared.
– En djupare förståelse till varför turister väljer att besöka shoppingdestinationer kan hjälpa aktörer att segmentera marknaden och positionera destinationen så att ”rätt” målgrupp attraheras, säger Christine Lundberg.
Mer än bara låga priser
Forskningen visar att det finns fler motiv än enbart låga priser bakom besöket.
Bland annat att shoppingen ska vara rolig och lustfylld, vilket var viktigt för de turister som hade en mindre klar förväntan om vad som ska/kan upplevas på destinationen. Denna grupp shoppingturister visade sig även vara mindre känslig för långa köer, uppskatta renlighet och ett varierande utbud av andra aktiviteter på destinationen.
Den andra gruppen kännetecknas av shoppingturister som har ett tydligt mål med sitt besök och höga förväntningar på att destinationen ska leva upp till det den lovar, i detta fall låga priser. De är känsliga för långa köer och bryr sig mindre om andra aktiviteter på destinationen.
Forskarna påpekar att det är viktigt identifiera de olika typerna av besökare för de handelsaktörer som vill erbjuda resmål. Eftersom de olika besöksgrupperna är ute efter olika saker, behöver de också bemötas olika för att bli nöjda.
Ylva Åkesson