23948sdkhjf

Så ska JC lyfta

Med nytt namn, mer jeans i sortimentet, nytt butikskoncept och marknadsföringskampanjer för att bredda målgruppen ska JC-kedjan nu lyfta. – Vi är redan marknadsledande på jeans men ska nu jobba upp JC som en långsiktigt lönsam jeanskedja för alla, säger vd Marthyn Inghamn.


Redan när Marthyn Inghamn tillrädde som vd för JC-kedjan för ett år sedan, presenterade han planer för att bredda målgruppen och öka lönsamheten. I dagarna går startskottet för en ny jeanskampanj där man vill visa att JC säljer jeans för alla, med bland annat nya märken och modeller för tjejer och kvinnor. Samtidigt presenteras kedjans nya namn Jeans Company.

– Vi släpper namnet Jeans and clothes och visar att vi nu fokuserar på jeans. Och vi ska sälja jeans till jeansbärare i alla åldrar, inte bara till ungdomar, säger Marthyn Inghamn till Dagens Handel.

Det innebär bland annat att man har tagit in nya märken som Denim is dead, Local firm och placerar Nudie i alla butiker. Och gör en stor satsning på tjejjeans, som också ska synas i butikerna.

– Kvinnor och män har olika sätt att köpa jeans, kvinnor väljer jeans efter kroppsform och modeller hellre än varumärken.

– Vi laddar nu butikerna med många nya modeller, säger Marthyn Inghamn som dock fortfarande saknar nya jeansmärken för kvinnor på marknaden.



Stor kändiskampanj

I den stora marknadsföringskampanj som man nu kör igång, "jeans for all" syns en rad kända modeller, designer och artister. Bland annat Anton Hysén, Rasmus Wingårdh, Cissi Fors, Caroline Winberg och Adam Tensta.

– Vi vill visa den mångfald som finns i Sverige idag och JC verkligen har jeans för alla personligheter, säger Marthyn Inghamn.

Vågar välja bort

Fokuseringen på jeans innebär också att JC rensar i övriga sortimentet.

– JC har inte varit tillräckligt bra på att följa med trender. Och vi kan inte jobba med allt, därför väljer vi bort vissa delar som vi överlåter till andra som är bättre på det. Vi kommer att erbjuda kunderna ett moderniserat och uppdaterat övrigt klädsortiment, säger Marthyn Inghamn.

I strategin för nya JC finns också en satsning på uppdaterade butiker. 25 av kedjans cirka 120 butiker i Sverige och Finland har fått det nya konceptet och under hösten kommer ytterligare 15 butiker att byggas om.

– Målet är att om ett år ska 90 procent av butikerna vara omställda till det nya konceptet, säger Marthyn Inghamn och berättar att man jobbar med små medel och gör mindre förändringar som ändå märks och har tagits emot väl.

Finansiell plan

Och han kommer därmed osökt in på kedjans lönsamhet.

– Det har varit en finansiell katastrof men pusselbitarna i både våra konceptuella planer och finansiella planer börjar nu falla på plats.

Bland annat har huvudkontoret omorganiserats, där en femtedel av personalstyrkan fick lämna företaget, lagret har bantats med 40 procent och butikerna i Norge har stängts.

– Det här inte om en tillfällig reklamkampaj, det här är ett långsiktigt arbete som ska fungera på lång sikt, säger Marthyn Inghamn.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078