Modebolaget Björn Borg redovisar ett resultat efter skatt på 1,0 miljoner kronor för räkenskapsårets andra kvartal, april till juni, jämfört med 6,5 miljoner kronor för samma kvartal i fjol. Företaget noterar dock en god utveckling för de nyöppnade butikerna samt för e-handeln.
Under det andra kvartalet uppgick modebolagets omsättning till 105,5 miljoner kronor vilket var en ökning med 3 procent. Rörelseresultatet uppgick till 4,8 miljoner kronor (8,2). Varumärkesförsäljningen uppgick till 288 miljoner kronor vilken var en minskning med 8 procent. Nedgången var densamma även exklusive valutaeffekter. –Vi är nöjda med att redovisa en stabil omsättning i en fortsatt svag marknad under andra kvartalet. De senaste årens tillväxtsatsningar börjar bidra allt mer till våra intäkter, även om resultatet fortfarande påverkas negativt av kostnader för dessa. I slutet av augusti öppnar vi vårt första försäljningsställe i Kina och den egna verksamheten i England utvecklas väl. Vi ser fortfarande med tillförsikt på utvecklingen under resten av året, säger vd Arthur Engel i en kommentar till rapporten. Den egna verksamheten i England utvecklas enligt företaget väl och det gör även de för företaget mindre marknaderna Finland, Tyskland och Österrike. Större marknaderna Norge och Belgien uppvisade mindre ökningar medan försäljningen i Sverige, Holland och Danmark backade.