Som Dagens Handel tidigare rapporterat har Björn Borg under en tid sneglat på den växande modemedvetna kinesiska medelklassen. Och nu öppnar man den första butiken, en shop-in-shop i varuhuset Sogo på den lyxiga shoppinggatan West Nanjing Road.
Samtidigt gör bolaget sina kollektioner tillgängliga för hela Kina genom sitt samarbete med e-handelsplatsen Taobao – en kinesisk motsvarighet till eBay eller Amazon.
– Detta är ett första steg i vår satsning i Kina. Vi ser långsiktigt på våra investeringar och detta kommer att följas av ytterligare ett antal försäljningsställen i Shanghai och övriga Kina. Vi är stolta över att lansera i dessa båda kanaler och hoppas och tror på en bra tillväxt. Vår huvudprodukt, designunderkläder, är exempelvis en trend som ännu inte riktigt har fått fäste i Kina, kommenterar Björn Borgs vd
.
Björn Borgs partner i Kina,
, har sedan 2004 haft ledande positioner inom ett internationellt underklädesvarumärke med mer än 500 försäljningsställen innan hon beslutade att tillsammans med Björn Borg lansera varumärket i Kina.