Exporten av svenskt mode var rekordstort under årets fem första månader. Men skillnaden mellan olika företags framgångar utomlands är stor.
Av Thomas Karlsson
Ola Toftegaard
–
Fram till den 31 maj i år uppgick den svenska modeexporten till 5,1 miljarder, vilket ska jämföras med 4,66 miljarder för motsvarande period i fjol. Sammanräkningen av juni månads utlandsförsäljning pågår fortfarande. Men , vd för branschfrågor på Sveriges textil & modeföretag TEKO, säger till teko.se att trenden är tydlig för första halvåret: Den svenska modebranschen som helhet fortsätter att flytta fram positionerna utomlands trots svagare efterfrågan i världsekonomin. Den oväntat positiva utvecklingen under första kvartalet håller i sig med andra ord. – Skillnaden mellan de olika företagens prestationer utomlands är idag större än för ett år sedan men totalt sett har Sverige aldrig exporterat så mycket mode som under första halvåret i år, säger Ola Toftegaard Det finns en skillnad mellan export av mode och annan svensk export, nämligen att den svenska modeexporten inte gör någon åtskillnad mellan varor tillverkade i Sverige eller utomlands. – Likväl är exportsiffrorna resultatet av ett framgångsrikt svenskt modeföretagande med design, varumärksbyggande, marknadsföring och planering av produktion och logistik.