Jan Bertoft
Claes Hemberg
Peter Malmgren
SvD Näringsliv har granskat kundkort och bonuscheckar. Bakgrunden är att de blir allt vanligare. "Kundkort ger få favörer" är rubriken i dagens tidning. , generalsekreterare i Sveriges konsumenter kommer till tals i artikeln: - Det har blivit ett heltidsjobb att vara en duktig konsument. Att jämföra olika kundklubbar är svårt. , sparekonom på Avanza Bank, är också kritisk: - Rabattkortet är en reklampelare rakt in i plånboken. Det påminner oss om var vi "borde gå". Risken med kort är att vi ägnar för mycket tid till jakten på småpengar och att vi helt missar vardagens stora pengar, säger han till tidningen. är chef för marknad- och försäljning på OKQ8 Bank berättar attt intresset för medlemskort ökat konstant: - Den stora nyteckningen sker framför allt på vårt Visakort. Kortet ber bonus på allt du handlar, även i andra butiker utanför OKQ8-sfären, säger han. , professor vid företagsekonomiska institutionen vid Stockholms universitet, får sista ordet när hon lyfter fram att kundkort handlar mycket om psykologi: - Jakten på specialpriser är en viktig drivkraft hos många och man känner sig ekonomisk när man utnyttjar korten eller sin bonus. Men det är mycket man ska hålla reda på. Att komma ihåg att lösa in bonuscheckar tror jag många missar och det skapar irritation.