23948sdkhjf

7-eleven missade styckpriset

Servicekedjan 7-eleven bryter mot dansk marknadsföringslag. I flera av butikerna i Danmark säljer man varor men skyltar inte med vad styckpriset är, utan bara vad det kostar att till exempel ta två av en vara. Det gäller framför allt populära varor som mineralvatten och snabbmat.
Servicekedjan 7-eleven bryter mot dansk marknadsföringslag. I flera av butikerna i Danmark säljer man varor men skyltar inte med vad styckpriset är, utan bara vad det kostar att till exempel ta två av en vara. Det gäller framför allt populära varor som mineralvatten och snabbmat. Det uppger danska Business.dk och 24timmar.

– Som kund har man rätt att få veta vad en vara kostar och det priset ska finnas i en omedelbar närhet till den utställda varan. Det ska inte vara något besvär att få veta priset, som att behöva gå till kassan för att få ett styckpris, säger Tina Dhanda , jurist på konsumentverket i Danmark, Forbrugerrådet till danska 24timmar.

Enligt tidningen så är det ett enkelt sätt att få kunderna att köpa mer.

– Om kunderna bara köpte det de var ute efter så skulle marginalerna i detaljhandeln vara låga och många verksamheter skulle inte ens ha ett överskott. Så här får man kunderna att tro att de sparar pengar på att köpa fler av en vara. Det är ett aggressivt psykologiskt merförsäljningstrick att inte visa styckpriset, säger Marcus Schmidt som är expert på marknadsföring inom detaljhandel.

Enligt danska 7-eleven så har det blivit något fel då kedjans butiker alltid ska redovisa även styckpris så att ingen missuppfattning kan göras.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.102