23948sdkhjf

Goda tider för caféer

Servicehandeln överlag minskar sin omsättning. Men samtidigt utvecklas caféerna starkt. Den sänkta restaurangmoms bedöms vara en bidragande orsak.
- Servicehandelns andra kvartal följer utvecklingen för svensk ekonomi och detaljhandel vars andra kvartal var svagare än det första. Konsumenten är mer återhållsam i oroliga tider, vilket också påverkar servicehandeln, säger Bengt Hedlund , vd för Svensk Servicehandel & Fast Food.


Under det andra kvartalet år 2012 minskade servicehandeln sin omsättning med 0,6 procent jämfört med samma kvartal förra året. Den positivare utvecklingen under början av året vände därmed nedåt något. Även servicehandlarnas framtidstro sjönk under det andra kvartalet.

Framtidstron bland servicehandlarna visade endast fyra procents övervikt för optimisterna över pessimisterna. Det var en kraftig minskning från de högre nivåer som noterades under årets första kvartal.

Utvecklingen under andra kvartalet varierade dock mellan de olika delbranscherna. Caféer och fast food utvecklades bäst och var de enda segment som uppvisade en positiv utveckling.

Upp för caféer och snabbmat

Caféerna ökade sin omsättning med dryga fem procent, vilket innebar en fortsättning på den positiva utvecklingen under första kvartalet. Fast Food uppvisade också en positiv men något försiktigare utveckling om 0,8 procent.

− Caféerna sticker ut med en stark ökning precis som stora delar av restaurangsektorn under samma period. Utvecklingen är sannolikt understödd av momssänkningen som bidragit till optimism i näringen, ökad servicegrad och i viss mån också sänkta priser. Fast food utvecklas också positivt men något svagare, vilket sannolikt beror på att man i denna sektor valt att sänka priserna i högre utsträckning än andra delar av restaurangsektorn, säger Bengt Hedlund.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063