Representanter för varumärkena Gina Tricot, Lindex, Ten Points, Polarn O. Pyret, Björn Borg, Indiska, Claes Göran, Oscar Jacobson och Elvine finns nästa vecka på en modemässa i Shanghai för att etablera sig i Kina, positionera svensk modedesign, öka sin export och marknadsföra bilden av Sverige på den kinesiska marknaden. Projektet går under namnet ”Swedish Fashion Goes China”.
Projektet initierades av branschtidningen Habit Sko & Mode och leds av Exportrådet i samarbete med Sveriges generalkonsulat i Shanghai.
Under besöket får företagen prova på matchmaking med intressenter inom branschen, samt delta i en så kallad retail tour och i ett seminarium. Besöket avslutas med en gemensam modevisning på Portman Theatre den 14 september. Handelsminister
deltar i evenemanget och slår därigenom ett slag för svenskt mode.
- Svenskt mode säljs främst i Europa trots att framtidens tillväxt kommer att skapas på nya marknader. Vi måste ligga i framkant och därför tar jag initiativet till att stötta modeföretagens export till tillväxtmarknaden Kina, sa handelsminister Ewa Björling vid en presskonferens på svenska modeveckan tidigare i år.