23948sdkhjf

Svenskt mode raggar i Kina

Nio svenska modeföretag besöker nästa vecka Shanghai för att etablera sig på den kinesiska marknaden.
Representanter för varumärkena Gina Tricot, Lindex, Ten Points, Polarn O. Pyret, Björn Borg, Indiska, Claes Göran, Oscar Jacobson och Elvine finns nästa vecka på en modemässa i Shanghai för att etablera sig i Kina, positionera svensk modedesign, öka sin export och marknadsföra bilden av Sverige på den kinesiska marknaden. Projektet går under namnet ”Swedish Fashion Goes China”.

Projektet initierades av branschtidningen Habit Sko & Mode och leds av Exportrådet i samarbete med Sveriges generalkonsulat i Shanghai.

Under besöket får företagen prova på matchmaking med intressenter inom branschen, samt delta i en så kallad retail tour och i ett seminarium. Besöket avslutas med en gemensam modevisning på Portman Theatre den 14 september. Handelsminister Ewa Björling deltar i evenemanget och slår därigenom ett slag för svenskt mode.

- Svenskt mode säljs främst i Europa trots att framtidens tillväxt kommer att skapas på nya marknader. Vi måste ligga i framkant och därför tar jag initiativet till att stötta modeföretagens export till tillväxtmarknaden Kina, sa handelsminister Ewa Björling vid en presskonferens på svenska modeveckan tidigare i år.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.089