23948sdkhjf

Svenskarna köper hellre film än musik

1,27 miljarder kronor - så mycket spenderade svenskarna på köp- och hyrfilm under januari-juli i år. Det är tre gånger så mycket pengar som man lade ner på musik.
Ändå innebär det här en minskning på cirka sju procent jämfört med förra året.

Mats Caneman, ordförande i Sveriges Videodistributörers Förening, ser detta till trots optimistiskt på läget:

- Trots ökad konkurrens från illegal fildelning och digitala tjänster har alltså nedgången för hyr- och köpfilm på dvd och blu-ray planat ut de senaste åren. Mycket talar för att marknaden kommer vara fortsatt stark, säger Mats Caneman.

Sveriges Videodistributörers Förenings färska statistik visar att dvd är största segmentet. Det har minskat något under perioden. Omsättningen för blu-ray har däremot ökat med närmare 30 procent.

Även den digitala distributionen har ökat men ligger fortfarande på en låg nivå, cirka 6,5 procent av den totala omsättningen. Tv-spel och böcker ligger på en liknande nivå och musik står för över 50 procent.

Publikdragare till hösten

Konsumentionen av film på dvd, blu-ray och digitalt är avsevärt större än vad som spenderas på bio, musik och dataspel. Jämfört med till exempel musikkonsumtion är omsättningen på film cirka tre gånger så stor.

I ett internationellt perspektiv har den svenska hyr- och köpfilmsmarknaden en hög konsumtion per capita.

- Och under hösten kommer ett antal blockbuster-filmer släppas, vilket vi tror kommer att driva en fortsatt tillväxt av blu-ray, säger Mats Caneman.

Dubbelt så många piratkopior

Men illegal nedladdning är en annan konkurrent till hyr- och köpfilmsmarknaden. Piratkopieringen uppskattas till 58 miljoner nedladdade filmer under 2011. Det är i storleksordningen dubbelt upp mot antalet legalt betalda filmer.

Enligt analysföretagets Mediavisions senaste konsumentundersökning är användandet av så kallade piratstreamingsajter fortsatt hög och stabil.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109