Fortfarande svårläst på livsmedelsförpackningar
Det är lag på att texter på konsumentförpackningar ska vara läsbara. Sveriges konsumenter och Konsumentföreningen konstaterade för ett år sedan att många förpackningar har närmast oläsliga texter. Situationen är bättre i dag, men inte bra.
Förra året gjorde Sveriges konsumenter och Konsumentföreningen en genomgång av ett antal livsmedelsförpackningar. Den resulterade i rapporten Större text,tack,
De livsmedelsförpackningar som uppmärksammades förra året har nu följts upp för att undersöka om förpackningarna blivit mer lättlästa, texten har blivit större eller om kontrasten är bättre än tidigare. Samma 35 produkter inom kategorierna drycker, kylvaror, torra varor, måltider och godis har återigen granskats. Åtta produkter har förändrats till det bättre, fem förpackningar har fått nytt utseende men är fortfarande svårlästa och fyra produkter är fortfarande så gott som oläsliga. Några företag uppger att de inom kort ska ändra utseende på sina förpackningar. Det skriver Konsumentföreningen i ett pressmeddelande.