23948sdkhjf

”Ge oss läsbara förpackningar nu”

Många texter på matförpackningar är fortfarande svåra att läsa för människor, trots att tydliga förbättringar har skett det senaste året. Det visar uppföljningen av Sveriges Konsumenters och Konsumentföreningen Stockholms kampanj ”Större text, tack!”.
För ett år sedan publicerade Sveriges Konsumenter och Konsumentföreningen Stockholm en gemensam granskning av 35 livsmedelsförpackningar. Resultatet var alarmerande. Den följdes upp med intervjuer med kunder i butik.Bara en av fem kunde enkelt läsa text på de tre förpackningar vi visade upp för kunder i en butik. Trots idoga försök skakade de allra flesta bara bekymrat på huvudet. Kommentarer som ”jag har gett upp för länge sedan” och ”jag får bara huvudvärk” kunde höras. Det visar på hur många konsumenter avtrubbats över det faktum att så mycket är svårt att läsa.

I år har de båda organisationerna gjort en uppföljning, som nu publiceras. Samma 35 produkter inom kategorierna drycker, kylvaror, torra varor, måltider och godis har återigen granskats. De flesta har förändrats till det bättre, några förpackningar har fått nytt utseende men är fortfarande svårlästa och ytterligare några är fortfarande så gott som oläsliga. Några företag uppger att de inom kort ska ändra utseende på sina förpackningar.

Uppenbarligen har många företag tagit intryck av resultaten 2011. Det är glädjande. Vi vet också att vårt arbete har fått effekt i många företag som inte ingått i granskningen. De har gått igenom och korrigerat svårlästa förpackningstexter.

Tyvärr räcker det inte. Sveriges Konsumenter och Konsumentföreningen Stockholm har utan ansträngning hittat en hel del nya exempel på mycket svårlästa förpackningar.

Företagen måste göra förpackningarna mer läsbara så att alla människor med normal syn kan läsa. Och för dem som börjat förbättra läsbarheten finns mer att göra, vissa företag har bara gått ”halva vägen”.

Att det skulle saknas plats på förpackningen är en dålig ursäkt. Plats finns, om man minskar lite på bilden eller loggan. Dessutom tar inte bättre kontrast större plats.

God läsbarhet är också ett ansvar för tillsynsmyndigheten Livsmedelsverket som tillsammans med det lokala miljö- och hälsoskyddet måste prioritera frågan bättre.

Inom något år kommer den nya livsmedelsmärkningslagstiftningen, grundad på EU:s beslutade förordning. Där kommer tydligare regler för alla 27 medlemsländerna om läsbarhet på förpackningar. Återstår hur detaljreglerna blir och hur tillsynen ska organiseras.

Det är viktigt att de nya reglerna utgår från konsumenternas behov. Under tiden får inte företagen inta vänteläge. Det går inte att hänvisa till att förbättringar ska göras när den nya lagen börja gälla. Branschen måste svara upp mot de krav som konsumenterna länge har ställt och omgående förbättra läsbarheten på förpackningarnas innehållsförteckningar. Vi kräver en förbättring omgående.

Sveriges Konsumenter

Konsumentföreningen Stockholm

Aktiva Konsumenter i Halmstad

Astma- och Allergiförbundet

Biodynamiska Föreningen

Djurskyddet Sverige

Konsumentgillenas samrådsorgan

KonsumentGruppen i Nyköping

Pensionärernas Riksorganisation

Riksförbundet Hem och Samhälle
SIOS – Samarbetsorgan för etniska organisationer i Sverige

Sveriges Pensionärsförbund

Vi Konsumenter
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078