Reima expanderar internationellt
Barnklädesmärket Reima öppnar e-butik i Sverige och Danmark i början av september. Samtidigt får Kina sin första fysiska butik med barnkläderna.
I den internationella satsningen i Kina har Reimas nya vd Elina Björklund spelat en avgörande roll.
– Marknadsundersökningar visar att Reimas produkter är mycket efterfrågade på den här typen av marknader. Målgruppen har hög köpkraft och engagemanget för en aktiv livsstil utomhus är högt prioriterat, förklarar Elina Björklund.
Finlands ambassadör inviger butiken den 12 oktober i Peking. Ytterligare en butik ska öppna i Peking, en shop in shop-butik.
Reimas produkter testas av förskolebarn under en lång tid och nu startar man samarbetet med en testpatrull som man kan följa på Facebook.
Fakta
Företaget grundades 1944 och har idag sammanlagt omkring 150 anställda.
Reimas största marknader är de nordiska länderna, Ryssland och Schweiz.
Koncernens omsättning under 2011 uppgick till 58,3 miljoner euro varav 65 procent kommer från export.