Eva Fernvall
Tobias Ekros
Pär Svärdson
Sedan apoteksmarknaden omreglerades år 2010 har över 300 nya apotek ritats in på den svenska apotekskartan. Och antalet växer. Nätet däremot är en kanal där apoteken lyser med sin frånvaro. Apoteket AB inledde sin e-handelssatsning redan 2006 med sedan dess har försäljningen mer eller mindre stått stilla. – Apoteket AB har varit dåligt på att marknadsföra sin e-handel, säger Apotekets kommunikationschef till Dagens Handel Varken Apotek hjärtat, Kronans droghandel, Doc Morris eller Apoteksgruppen har någon e-handel. De flesta uppger att de har haft fullt upp med att få sina butiker och butikssystem på plats. Många säger sig också ha respekt för att e-handel med läkemedel är både dyrt och svårt att sätta upp, och att de därför avvaktat. Samtliga kedjor säger sig dock vara intresserade av frågan, men flertalet är generellt förtegna om hur och när en lösning ska finnas på plats. Än så länge kan Vårdapoteket endast erbjuda e-handelskunden en tjänst. – Patienten kan knappa in sin medicin och få veta vilket av våra apotek som har läkemedlet i lager. Man kan också förbeställa sitt läkemedel, men det går inte att e-handla och få hemlevererat. Vi arbetar på en lösning, men det är både logistiskt och tekniskt knepigt, säger , chef för försäljning och marknad på Vårdapoteket Men någon som tror på näthandel av apoteksvaror är Adlibrisgrundaren , som är en av delägarna i Familjeapoteket. Just nu arbetar man med att lyfta företagets e-handel med bland annat ett namnbyte till Apotea. Några fysiska apotek är inte aktuella för Apotea. – Nej, i min värld är fysiska butiker inget annat än en tung ryggsäck, säger Pär Svärdson till Dagens Handel