Bankmissnöjet jäser hos handlarna
Avgifter och service vid kortbetalningar, är vad som retar svenska handlare mest i kontakterna med banken. En majoritet av handlarna tycker att bankservicen har blivit sämre.
– Det gror ett missnöje med bankerna bland Sveriges handlare. Höga avgifter för kortbetalningar och bankkontor som slutar ta emot kontanter retar upp många. Att över hälften upplever att servicen har försämrats borde vara en varningssignal för de banker som vill behålla sina kunder, säger Bengt Nilervall , betalningsansvarig på Svensk Handel.
Många vill byta bank
En majoritet av Sveriges handlare (61 procent) tycker att servicen från banken har försämrats de senaste fem åren. Störst är missnöjet med avgifter och service vid kortbetalningar. Också bankernas kontanthantering för växelpengar och dagskassor får underkänt.
86 procent svarar att bankernas avgifter är höga eller mycket höga.
Inom dagligvaruhandeln har 13 procent bytt bank de senaste två åren. Ytterligare cirka 45 procent har övervägt att byta bank.
Lite fler än hälften är nöjda med bankernas rådgivning och möjligheter till lån och finansiering.