Kappahl miljövässar logistiken
Över 60 miljoner varor per år skickar klädkedjan Kappahl från Mölndal ut över Europa. Nu har kedjan gjort en logistikanalys för att minska transporternas miljöpåverkan.
I samarbete med logistikföretaget Geodis Wilson har Kappahl medverkat i ett projekt som resulterat i en logistikanalys, som kedjans ledning beskriver som unik. Projektet beskriver vad som kan hända i framtiden om viktiga variabler inom transportbranschen förändras och vad som bör bevakas och åtgärdas. Slutresultatet kommer att presenteras i en app där olika scenarier kan simuleras.
Bakgrunden är att kedjan under förra verksamhetsåret skickade över 60 miljoner varor från distributionscentralen i Mölndal till kedjans butiker i Sverige, Noge, Finland, Polen och Tjeckien.
Fyllnad ger miljövinst
Modellen ger överblick över hela logistiksystemet, och hur företag kan planera sin framtida transport beroende på vad olika parametrar ger för utslag. En av parametrarna är fyllnadsgrad.
– Genom att vi fyller våra transportenheter på bästa sätt kan vi minska påverkan på miljön per fraktad vara, förklarar Elenor Loyd.
En av modekedjans prioriterade aktiviteter inom hållbarhet är att öka kundens medvetna val om hållbart mode.
– Vår kund ska känna till att utöver hållbart mode i våra butiker så arbetar vi med hållbarhetsfrågor genom hela kedjan, från produktion till återvinning av textilier. En viktig del i detta är hur vårt mode når kunden, säger Elenor Loyd.
Förra året kom kedjan upp i 20 procent miljömärkt mode i sortimentet. Koldioxidutsläppen från transporterna minskade med 32 procent 2010/2011 jämfört med verksamhetsåret innan.
1999 var Kappahl första modekedjan i världen med miljöcertifiering enligt Iso 14001.