23948sdkhjf

Kundklubb gör butiksval

Kundklubben spelar stor roll när kunden väljer butik. Men i utbyte vill kunden ha bonus, visar en ny undersökning.


Nyligen gjorde Svenska dagbladet en genomgång av kundkort. Mycket jobb för konsumenten i utbyte mot enbart blygsamma fördelar, konstaterades då.

Men svenska konsumenter verkar inte håll med, i alla fall enligt en färsk undersökning från marknadskommunikationsföretaget Stroederalton, som arbetar mycket just med kundklubbar.

När kunden är köpmogen väljer hon oftast butiken där hon är medlem. 93,8 procent av de tillfrågade svarar att medlemskapet spelar stor roll eller ganska stor roll vid val av butik.

Bara 6,2 procent av samtliga svarad att medlemskapet i en kundklubb spelar ganska eller mycket liten roll för val av butik.

Kunderna fiskar bonus

Kunden tänker ekonomiskt och den främst orsaken är att välja ”sin” butik är att man vill ha bonus. 59,3 procent i undersökningen svarar att bonus är det viktigast incitamentet.

Den goda servicen bli viktigare ju äldre kundgrupp butiken och för den butik som riktar sig till män.
Undersökningens slutsats blir att kundklubbar och medlemskap spelar roll: de är lojalitetsskapande och trafikdrivande för kedjor och butiker.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.11