23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Dagens Handel
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Sänkta anslag kan påverka shoppingturismen

Detaljhandeln kan komma att tappa intäkter på shoppingturismen. I regeringens budget sänks anslaget till Visit Sweden, som marknadsför Sverige utomlands.

Enligt en rapport från Svensk Handel stod turisternas shopping i fjol för 12 procent av den totala detaljhandelsomsättningen. Det innebär att turisterna handlade för 76 miljarder kronor i svenska butiker.

Yvonne Ingman

, vice vd på Svensk Handel, har tidigare framhållit att shoppingturismen skapar så mycket tillväxt att turismhandeln kan klassas som en ny svensk basnäring.

Men i regeringens budget, som lades fram i går, sänks nu anslagen till Visit Sweden – som arbetar för att öka besöksnäringen – från 142 miljoner kronor till 120 miljoner kronor. En nyhet som Svensk Handel betraktar som negativ.

– Det är naturligtvis en stor besvikelse, säger Yvonne Ingman till Dagens handel.

– Regeringen har tidigare signalerat ett stort intresse att marknadsföra Sverige i utlandet. Signalen som regeringen nu ger är att intresset inte var så stort som vi trodde. Allt som inte gynnar marknadsföringen av Sverige ger i förlängningen negativa effekter för shoppingen, säger hon.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.11|