23948sdkhjf

Svenskt Kinnamode växer

När Swesco textile i Kinna köpte varumärkena Pret och Wico nästan fördubblades omsättningen. Vd Håkan Englundh ser ökad export som största tillväxtfaktorn.
Swesco textile, som verkar inom dammode, funktionskläder och beklädnadsfackhandeln växer. Omsättningen nära fördubblades från 56 miljoner kronor till 107 miljoner kronor i år när företaget förvärvade modemärkena Pret och Wico.

Håkan Englundh köpte Swesco 1991 och insåg att man måste ha flera ben att stå på för att bli framgångsrik. Inriktningen förändrades från stickmaskiner till teknisk textilväv.

Swesco syns med modevarumärkena Pret, Ludic, Skimra, Swesco, Ted Nicol, Wico och funktionsvarumärket Termo Original. Omsättningsmässigt är fördelningen 75 procent dammode och 25 procent funktion.

Swesco har fyra egna butiker. Bland dem en i Stockholm.

Inom dammode kommer Swesco att omsätta 75 miljoner kronor i år.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078