Uppåt för dagligvaror och sport i augusti
Omsättningen i detaljhandeln ökade med 2,8 procent i augusti. Bäst gick det för dagligvaru- och sporthandeln, medan lågkonjunkturen är mer påtaglig i många andra branscher.
Men en stor del av ökningen beror på kalendereffekten, årets augusti hade fler fredagar och lördagar och färre måndagar och tisdagar än augusti 2011 och det påverkar handeln. Pris- och kalenderkorrigerat blev därför försäljningsvolymen en ökning med 1,8 procent.
– Om man tar hänsyn till denna kalendereffekt blev utvecklingen svagare, vilket innebär att augusti gick sämre än både juni och juli i år, skriver HUI research i en kommentar.
Vinnarbranscher var dagligvaruhandeln, som ökade med 4,9 i löpande priser, och sporthandeln, med en ökning på 7,1 procent. Under augusti visade även guldsmedshandeln på en stor ökning, med 15,9 procent och färghandeln med 7,4 procent.
Bokhandeln fortsätter att tappa, i augusti med 6,8 procent. Klädhandeln backade 3,1 procent och skohandeln 2,7. Även elektronikhandeln gick bakåt, med -2,8 procent i löpande priser.
Hittills i år ligger detaljhandelns försäljningsutveckling på 2,8 procent, mätt i löpande priser, och på 2,4 procent i volym.
– Hösten har utmaningar i form av en vikande svensk industri och den eventuella effekt denna har på varsel och konsumtionsvilja. Bedömningen är emellertid att hösten trots detta levererar en bra ökningstakt för handeln, främst av den anledningen att hösten 2011 var mycket svag och därför ger svaga jämförelsetal. Detta tillsammans med positiva signaler från hushållen gör att HUIs prognos på 3,0 procent för 2012 kommer att kunna nås, skriver HUI.