23948sdkhjf

Panaxiakunder får fyra veckors respit

Panaxia får fortsätta köra värdetransporter ytterligare en månad. Men alla drabbade butiker kan inte räkna med att få hämtning.
De drabbade butiker som varit Panaxiakunder och inte har en fungerande lösning på värdetransporter från tisdag ska kontakta konkursförvaltaren och anmäla sitt intresse. Men det är bara ett fåtal kunder som kan få förlängd hjälp fram till den 31 oktober.

Konkursförvaltaren avgör om det går att ordna transport från just de butiker som anmält intresse. De butiker som får hämtning avtalar separat med konkursförvaltaren om kostnader och villkor. Men alla butiker kan inte garanteras hämtning, och konkursförvaltaren betonar att det handlar om undantagsfall.

Genom att Länsstyrelsen har givit Panaxias konkursbo förlängda tillstånd för värdetransport och kontanthantering finns större möjligheter för Panaxias kunder att hinna få klart överenskommelser med andra värdetransportbolag. Panaxias konkurrenter behöver en inkörningsfas, med bland annat riskanalyser, för att kunna ta emot anstormningen av nya kunder.

- De behöver tre till fyra veckor för att ta över verksamheten efter att de tecknat avtal, säger Hellena Bäck , länsjurist på Länsstyrelsen i Stockholm, till svt.se.

I övrigt innebär detta ingen förändring i sak: Panaxias verksamhet är under avveckling och den fortsätter enligt plan.

I en kommentar välkomnar Svensk Handel beskedet även om man velat se en mer heltäckande övergångslösning: "Nu ges möjlighet att upprätthålla delar av värdetransporterna på ett antal rutter i Sverige samt påfyllnad av uttagsautomater under övergångsperioden."

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078