Färre aktörer gynnar inte branschen
Det är sorgligt att ytterligare en gammal välkänd butikskedja har gått i graven. Och att hemelbranschen nu koncentreras till färre aktörer gynnar varken konsumenter eller leverantörer.
Beslutet att köpa merparten av de konkursade Onoff-butikerna för drygt ett år sedan, var ödestigert. De nya butikerna gav inte det heltäckande butiksnät och den marknadsdominans som kan antas vara en av anledningarna till köpet. Och ganska snart efter affären tvingades Expert att rensa bland olönsamma butiker, vilket innebar att såväl gamla Expertbutiker som nyligen omprofilerade före detta Onoffbutiker stängdes.
Oavsett om vad som förespåddes så är Experts konkurs en mycket trist historia. Inte minst för de drygt 800 medarbetare, som redan eller inom kort står utan arbete på ett redan tuff arbetsmarknad. Men också för handeln i stort, Expert var ett gammalt anrikt varumärke som många har en relation till och som nu försvinner i vårt land. Dessutom försvinner ytterligare en av många butikskedjor, många lokaler kommer nu stå tomma i köpcentrum och i stadskärnor.
Det är inte svårt att lista ut att de ledande kedjorna i elektronikbranschen har svårt att känna någon större sorg över konkursen. Kampen om Experts kunder har redan börjat, bland annat genom generösa erbjudande om att ta hand om garantier och egentligt värdelösa presentkort.
Det blir nu en aktör mindre i branschen. Och att koncentrationen till ett fåtal företag ökar brukar inte vara till speciellt stor fördel, varken för konsumenter eller leverantörer.
Vad som nu händer med de kvarvarande franchisebutikerna är ännu för tidigt att kommentera. Men att franchisetagarna är uppvaktade av frivilligkedjorna som gärna tar in dem i sin grupp av fristående köpmän är allmänt känt. Kampen om elektronikkunderna är fortsatt hård och att få en större del av marknaden är alltid en fördel i konkurrensen.
Förhoppningsvis har det sista offret i elektronikkriget nu skördats. Den hårda prispressen och urholkningen av marginalerna är inte sund. Branschen behöver nu en stabilisering, det har alla att vinna på - såväl handeln, leverantörerna i slutänden även konsumenterna.