Ljusglimt för handeln
Allt är inte nattsvart i den svenska detaljhandeln. Det finns butiker och kedjor som går riktigt bra. Och nu spår flera prognosmakare att svenskarnas konsumtion kommer att öka igen.
Men det är inte bara nattsvart i den svenska detaljhandeln. Det finns en hel del ljusglimtar, många aktörer i handeln - såväl stora kedjor som enskilda butiker - gläder sig åt riktigt bra försäljningsframgångar. Och detta trots många gånger onödigt dystra rapporter om den svenska ekonomin och konjunkturen.
Att många tror på den svenska detaljhandeln och vågar satsa visar exempelvis statistik om modebranschen från SCB och Tillväxtverket som sammanställts av Habit sko och mode. Trots att antalet konkurser i modebranschen ökade med nära fem procent till 143 stycken under 2011, så var antalet kläd-, skor- och väskbutiker fler än på lång tid vid årets slut.
Och flera analytiker har, oberoende av varandra, de senaste veckorna rapporterat om positiva tongångar för detaljhandeln framöver.
På Scandiavian retail forum i förra veckan menade Nordeas chefekonom Annika Winsth att hushållen räddar tillväxten och att det sakta går framåt för Sveriges ekonomi. Hon spådde konsumtionsökningar på 6 - 7 procent under både 2013 och 2014.
Ssamma dag släppte HUI research sin reviderade konjunkturbedömning där de behåller prognosen på att detaljhandelns omsättning ökar med 2,5 procent under 2012 och skruvar upp den för 2013 från 2,0 till 2,5 procent.
Alla branscher kommer dock inte kunna glädja sig åt försäljningsframgångarna i lika hög grad. Elektronikhandeln, som nyligen skördat ett offer, spås en nolltillväxt under 2012. Likaså bygg- och klädhandeln. Den stora vinnaren blir enligt HUIs prognosmakare sport- och fritidshandeln, men en omsättningsökning på åtta procent i löpande priser.
Men all försäljningsökning kommer inte butikshandeln tillgodo. En allt större del går via e-handeln, som i vissa fall är knuten till butikshandel men i många fall handlar om rena e-handelsföretag.
Hushållen ses både av Annika Winsth och HUI som dragloket i svensk ekonomi. Och med alerta butiker och ett attraktivt utbud så ska detaljhandeln med största säkerhet hjälpa till att få loket att sakta tuffa framåt.