Kappahl, Wesc, Retail and Brands och Odd Molly; för fem år sedan var det här bolag som var heta för börsaffärer, men nu har de tappat stora delar av sitt börsvärde. Kappahl och Odd Molly har under de senaste fem åren tappat över 80 procent av sitt börsvärde, och RNB har tappat hela 96 procent och står idag i 2 kronor. Också Björn Borg och Wesc har tappat stora delar av sina börsvärden, liksom MQ som ändå klarat sig med att ”bara tappa” 46 procent av sitt börsvärde sedan introduktionen 2010. – Omsättningen i dessa småbolagsaktier är väldigt låg, det sker ingen riktig handel i dem. Investerare som får svårt att sälja vid en viss tidpunkt tappar intresset. Det blir en ond spiral, säger , aktiestrateg på Nordea till Svenska Dagbladet Näringsliv. Enligt Svd Näringsliv så var uppgången inom klädbolagen på börsen en bubbla, som knappast kommer att kunna hämtas upp igen. En analytiker som tidningen pratat med säger att det inte är särskilt lätt att plocka tillbaka vad de tappat när tappat ligger på 80-90 procent av börsvärdet. Dock finns det möjligheter till kraftiga plötsliga uppgångar på småbolagslistorna: – Ja, detta är ju ett konjunkturproblem och det är ju inte lågkonjunktur för evigt. Det är inte ovanligt med kraftiga svängningar bland småbolagen. Plötsligt är det någon aktie som rusar flera hundra procent på ett år, säger Martin Guri.
Klädbolagen har tappat börsgnistan
De klädaktier som för ett par år sedan var så rykande heta har tappat en stor del av sin lockelse. I takt med att konjunkturen blivit mer instabil har även flera av aktierna tappat sin lockelse.
Kappahl, Wesc, Retail and Brands och Odd Molly; för fem år sedan var det här bolag som var heta för börsaffärer, men nu har de tappat stora delar av sitt börsvärde. Kappahl och Odd Molly har under de senaste fem åren tappat över 80 procent av sitt börsvärde, och RNB har tappat hela 96 procent och står idag i 2 kronor. Också Björn Borg och Wesc har tappat stora delar av sina börsvärden, liksom MQ som ändå klarat sig med att ”bara tappa” 46 procent av sitt börsvärde sedan introduktionen 2010. – Omsättningen i dessa småbolagsaktier är väldigt låg, det sker ingen riktig handel i dem. Investerare som får svårt att sälja vid en viss tidpunkt tappar intresset. Det blir en ond spiral, säger , aktiestrateg på Nordea till Svenska Dagbladet Näringsliv. Enligt Svd Näringsliv så var uppgången inom klädbolagen på börsen en bubbla, som knappast kommer att kunna hämtas upp igen. En analytiker som tidningen pratat med säger att det inte är särskilt lätt att plocka tillbaka vad de tappat när tappat ligger på 80-90 procent av börsvärdet. Dock finns det möjligheter till kraftiga plötsliga uppgångar på småbolagslistorna: – Ja, detta är ju ett konjunkturproblem och det är ju inte lågkonjunktur för evigt. Det är inte ovanligt med kraftiga svängningar bland småbolagen. Plötsligt är det någon aktie som rusar flera hundra procent på ett år, säger Martin Guri.