”Konkurrensutsätt betalmarknaden nu!”
I en värld där e-handel blir allt vanligare är det märkligt att det inte finns fler betalalternativ trots att tekniken är på plats. Svenska butiksägare och e-handlare är redo, leverantörerna av tekniska lösningar är redo, kunderna är redo. Nu är det upp till bankerna att visa förändringsvilja, skriver Jonas Ogvall, vd på Svensk distanshandel.
EU har uppmärksammat problemet i en så kallad grönbok, “Towards an integrated European market for card, internet and mobile payments” och efterlyser ökad konkurrens med fler och billigare betalalternativ.
I dag går det utmärkt att betala till långt mycket lägre kostnader för köpmän och kunder med så kallad direktbanksbetalning (överföringar direkt från ett bankkonto till ett annat). Bankerna säger att de arbetar med frågan, vilket tyder på att de har insett vidden av problemet. Även en så kallad Betalning i realtid, som bankerna arbetar på, kommer visserligen att lösa en del problem, men även denna lösning medför att kunderna hänvisas till en oligopolmarknad.
Det råder stor enighet bland små och medelstora företag att transaktionskostnaderna är för höga. Många e-handlare startar i mycket liten skala, helt utan fysisk butik eller anställda, och för dem kan höga transaktionskostnader utgöra ett signifikant hinder för lönsamhet och expansion. Det är också rimligt att anta att ett antal e-handlare som annars hade kunnat betjäna nischsegment av marknaden aldrig startas på grund av de höga kostnaderna. Ett stort antal aktörer på marknaden efterlyser därför innovation och konkurrens på betalmarknaden.
Nedan har vi listat de åtgärder som vi anser skulle främja innovations- och konkurrensklimaten på den svenska betalmarknaden mest:
1. Det måste till en attitydförändring från bankernas sida gentemot mindre aktörer. Ett utökat produktutbud måste bottna i en förståelse för vad transaktionskostnader vid betalningar innebär för den som betalar dem.
2. Bankerna har mycket att vinna på att ligga i framkant. Varför går det inte oftare att betala med direktbanksbetalningar trots att tekniken finns?
3. Bankerna måste bli mer villiga att släppa in tredjepartsleverantörer. I Sverige finns alla institutioner som krävs för att tredjepartsaktörer ska kunna kvalitetscertifieras så att varken banker eller kunder drabbas av risker till följd av betalningar genomförda via en annan aktör än banken.
Genom att ovanstående åtgärder genomförs skulle bankerna kunna göra en stor insats för en grupp företagare som drabbats hårt av finanskrisen och för vilka en förändring av transaktionskostnaderna ofta kan innebära skillnaden mellan att anställa en person till och att själv arbeta långa dagar.
I en värld där e-handel blir allt vanligare är det märkligt att det inte finns fler betalalternativ trots att tekniken är på plats. Svenska butiksägare och e-handlare är redo, leverantörerna av tekniska lösningar är redo, kunderna är redo. Nu är det upp till bankerna att visa förändringsvilja.
Jonas Ogvall, vd, Svensk Distanshandel