Sportbranschen missar e-handeln
De svenska sportkedjorna har inte hängt med e-handelståget. Det visar Dagens Handels kartläggning om e-handeln i sportbranschen.
Men ökningen utgår från mycket låga tal, den svenska sportbranschen har men några få undantag varit sena att hoppa på e-handelståget.
Dagens Handel har kartlagt var sportkedjorna befinner sig i e-handelsutvecklingen. En av kedjorna som var tidigt ute med att sälja sportprylar och -kläder på nätet var Stadium, som körde igång 2007.
– Det gick trögare i början, men nu har vi riktigt fina ökningar, säger Fredrik Persson , e-handelsansvarig på Stadium, som berättar att man nu också kört igång med m-handel via mobilen.
Naturkompaniet startade e-handel redan 1999 och har idag hela sortimentet på webben.
Intersport har nyligen sjösatt sin e-handelssatsning, medan Team Sportia funderar på hur de ska göra.
Decathlon planerar sin stora e-handelslansering under 2013 och har tills dess startat en pop up-butik på nätet.
XXL sport och vildmark startade e-handel först i mars i år och U-sport avvaktar till 2013 eller 2014.
Läs hela artikeln i Dagens Handel nr 41.