23948sdkhjf

Sportbranschen missar e-handeln

De svenska sportkedjorna har inte hängt med e-handelståget. Det visar Dagens Handels kartläggning om e-handeln i sportbranschen.
Sport och fritid är den bransch som ökar mest i e-handeln. E-handeln med sportprylar ökade med 27 procent under andra kvartalet, enligt den senaste e-barometern från HUI research och Posten.

Men ökningen utgår från mycket låga tal, den svenska sportbranschen har men några få undantag varit sena att hoppa på e-handelståget.

Dagens Handel har kartlagt var sportkedjorna befinner sig i e-handelsutvecklingen. En av kedjorna som var tidigt ute med att sälja sportprylar och -kläder på nätet var Stadium, som körde igång 2007.

– Det gick trögare i början, men nu har vi riktigt fina ökningar, säger Fredrik Persson , e-handelsansvarig på Stadium, som berättar att man nu också kört igång med m-handel via mobilen.

Naturkompaniet startade e-handel redan 1999 och har idag hela sortimentet på webben.

Intersport har nyligen sjösatt sin e-handelssatsning, medan Team Sportia funderar på hur de ska göra.

Decathlon planerar sin stora e-handelslansering under 2013 och har tills dess startat en pop up-butik på nätet.

XXL sport och vildmark startade e-handel först i mars i år och U-sport avvaktar till 2013 eller 2014.

Läs hela artikeln i Dagens Handel nr 41.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062