23948sdkhjf

Attraktiv shopping kräver nya idéer

Svenskarna börjar verka lite konsumtionströtta. Så det krävs nytänkande för att fylla nya köpcentrum och butiker med köpglada shoppare.
I dagarna presenterades planerna för den största köpcentrumsatsningen någonsin. Mall of Scandinavia i Solna, som ska stå klart under hösten 2015, ska bli Skandinaviens största köpcentrum med plats för 250 butiker och restauranger. Till ytan blir det större än Stockholm innerstads fem största gallerior och varuhus tillsammans.

Att det finns utrymme för ytterligare en handelsplats hävdar både fastighetsägare och samhällsplanerare och hänvisar till att Stockholms invånarantal växer med en SL-buss per dag. Och att stockholmarnas totala köpkraft därmed ska öka så mycket fram till öppningen så att butikerna ska fyllas av shoppingsugna kunder.

Och det är inte bara i Stockholm som det satsas, om bara några veckor slår storsatsningen i södra Sverige, Emporia i Malmö, upp portarna till ett köpcentrum med närmare 200 butiker. Borlänge, Uddevalla och Kristianstad är bara exempel på städer som inom de närmaste åren kommer att ståta med nybyggda handelsplatser.

Och om analytikerna har rätt – det brukar de oftast ha – så ska det finnas underlag rent köpkraftsmässigt för alla butiker, gallerior och handelsplatser. Men det är inte riktigt där som skon klämmer.

Konsumenternas intresse för shopping verkar ha avtagit de senaste åren. Den stora shoppinghysterin som rådde för bara ett par år sedan har klingat av. Även om merparten av konsumenterna har utrymme för mer shopping i sin hushållsekonomi så håller de igen. Allmän ekonomisk krismedvetenhet, oro för arbetslöshet, rädsla för kraftigt ökade boendekostnader är några förklaringar som brukar tas upp. Men det finns kanske ytterligare orsaker, exempelvis att enbart shopping i sig har tappat sin tjusning. Börjar konsumenterna tröttna på gallerior och köpcentrum som ser i stort sett likadana ut, med samma utbud av affärer, samma kaféer och snabbmatställen och ett upplägg som man känner igen sedan årtionden tillbaka.

Nyöppnade gallerian Mood i Stockholm lockar kunder med nya matställen, restaurangerna är oftast fullsatta men om det är någon större trängsel i butikerna är mer tveksamt. Försöket att skapa en extern modegalleria i Vällingby blev ingen framgång för köpcentrumet K5. Heron city utanför Stockholm hade inledningsvis svårt att locka både upplevelsebesökare och shoppare till biograferna och butikerna.

De är samtliga bra exempel på försök att skapa attraktiva handelsplatser som verkligen lockar de allt mer kräsna konsumenterna. Och det kommer att krävas nytänkande för både befintliga och nyetablerade köpcentrum för att kunna slå sig fram i den allt tuffare konkurrensen om konsumenternas pengar. Det det är både handelns och fastighetsägarnas ansvar att se till att nya idéer omsätts i handling för att få attraktiva handelsplatser.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.082