Butiken är handelns hjärta
Det är i butiken som i slutänden slaget om kunden står. Det är här, i det fysiska mötet med kunden, som handeln har möjlighet att göra kunden till en ambassadör för butiken.
Det är butiken som är handelns hjärta. Och det kommer den fortsätta vara i lång tid, även om den elektroniska handeln växer. Fördelen med butiken, och den stora konkurrensfördelen för den fysiska butikshandeln är mötet med kunden.
I Sverige har vi en relativt låg personaltäthet i handeln. Den största anledningen till det är att lönekostnaderna är höga. Men det innebär att butikerna måste använda de säljkunniga medarbetarna optimalt och även andra tekniker för att bemöta kunderna på bästa sätt.
Butiken har många möjligheter att genom lockande skyltningar, snygga exponeringar och en bra mix av varor få kunden in i butiken. Det första intrycket är viktigt, om det är negativt vänder många kunder snabbt ut igen. Och då är det svårt att få en andra chans. Konsumenterna vill att det händer något i butiken, om det inte ständigt fylls på med nya varor så ska det exponeras om ofta.
Att bygga om butikerna innebär stora investeringar, men är oftast nödvändigt för att hålla kvar kundernas intresse. Kunderna vallfärdar gärna till nya eller ombyggda butiker, sedan avtar kundtillströmningen gradvis tills nästa ombyggnad.
Och lika viktigt är det sista intrycket, säljarens avslut med kunden. Att få kunden att känna sig nöjd med sitt köp, att det tillgodoser behovet och att man gjort en bra affär kräver inte bara en psykologisk insikt utan också ett professionellt agerande. Även här handlar det om att investera för att få utdelning, säljkurser och mentorskap i butikerna brukar snabbt betala sig.
När de stora försäljningsökningarna uteblir och marginalerna minskar kan det vara lätt att försöka hålla igen på personal och ombyggnader. Men i slutänden kan det vara förödande och innebära att man kommer halkar efter konkurrenterna. Morgondagens konsumenter kommer att vara ännu mer krävande än dagens och mötet med kunden i butiken kommer att bli ännu viktigare.