23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Dagens Handel
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Från butikskedja till e-handel

Efter 35 år som detaljist avvecklade Ragnar Harge alla sina väskbutiker förra året för att i stället satsa på e-handel. Med två kompletterande showrooms ser det första året utan butiker att ligga i nivå med 2011 års resultat.

Ragnar Harge drev sex väskbutiker i Stockholm fram till förra året. Affärsidén drevs under en devis som var klockren – då.


– Vi talade om ”personlig elegans”. Så fort kunden trädde in i butiken kunde butikspersonalen med tränat öga snabbt plocka fram just den väska som tog fram det bästa i kundens personlighet, säger han.

När Ragnar Harge för sex år sedan satte upp e-handel fungerade devisen inte alls. Om e-handel och butik skulle få samma känsla, var det nödvändigt att anpassa den fysiska butiken efter e-handeln – inte tvärtom, menar han.


Lösningen blev att anlita skickliga arkitekter som skapade ett showroomkoncept med e-handelssajten som modell; stramt, överskådligt och lekfullt. Den nya devisen blev i stället ”kvalitet som syns”.


Vid övergången uppstod också en svårhanterlig kulturkrock mellan de gamla detaljhandelsmedarbetarna och de nya med e-handelskompetens.


– Här gällde det för mig att ta ansvar och försöka få ihop laget.


Ragnar Harge säger att showroomet som öppnade i juni har mycket bra försäljning, och att sajten fått riktigt bra snurr. Det ser redan ut som det första året utan butiker resultatmässigt kommer att ligga väl i nivå med 2011.


Läs mer i Dagens Handel nr 42










BREAKING
{{ article.headline }}
0.125