Den säljer mest i Mellanöstern
Dubais jättegalleria Mall of the Emirates säljer mest per ytenhet i hela Mellanöstern. Gallerian är därmed en av världens mest lönsamma.
Gallerian öppnade 2005 och sedan dess har besöksantalet ökat med i snitt åtta-tio procent per år.
Under första halvan av 2012 kom 20 miljoner besökare gallerian. Utsikterna är därmed goda för att 2011 års besöksrekord på 36 miljoner kommer att överträffas.
Dessa besökare har i gallerian tillgång till inte mindre än 535 internationella varumärken. 160 står på väntelistan. Förutom sin shopping är gallerian känd för inomhusskidåkning, den första i Mellanöstern. Här finns också mycket annat att roa sig med: bio, teater och konsthall, bland annat.
- Vi investeterar ständigt i att förnya vårt erbjudande och vår retailblandning och att utveckla nya nöjeskoncept. Det har bidragit till att positionera Dubai som en av de viktigaste retaildestinationerna, efter London, säger Peter Walichnowski , chef på Majid Al Futtaim Properties som äger gallerian.